onsdag den 8. maj 2013

Tanker om Saints Row 4 (dansk)

Jeg har længe været en ganske fin fan af Saints Row-serien. Ikke en stor fan - men en fin fan. Jeg kom relativt sent ind i serien, for Rockstar er efterhånden en del af mit blod, og Grand Theft Auto har og vil altid være min favorit blandt denne type spil. Årsagen er relativt enkel: GTA var de første på markedet, og det er også desværre alt for sjældent, at et andet spil virkelig forsøger at gøre noget anderledes end GTA. Derfor kaldes disse spil oftest GTA-kloner, og Saints Row er desværre ingen undtagelse.



Men er det en skidt ting? Ikke nødvendigvis! Så længe historien er interessant, godt skrevet og velleveret af skuespillerholdet, så er jeg et eller andet sted fint tilfreds. Selvom GTA er min absolutte favorit, betyder det jo ikke, at andre spil ikke kan være fantastiske eller sjove. Man skal heller ikke være alt for fanboy til ikke at ville give andre spil en chance. Da jeg omsider besluttede mig for at købe Saints Row, købte jeg faktisk SR2 frem for det oprindelige. Hvorfor? Fordi min kammerat spillede og anbefalede det. Jeg købte det, og vi fik nogle helt afsindige timer sammen takket være spillets co-op og generelle ekstreme natur. Det var jo vildt fedt!

SR2 er fyldt til bristepunktet med latterlige og absurde aktiviteter, og det er helt sublimt at opleve disse med en buddy. Ved siden af disse er en interessant og godt skrevet historie, hvor man virkelig lever sig ind i karakterens rejse fra intet til alt. Selvom den historie er så kliché, som noget kan være, føles det stadig interessant i SR2. I forhold til gameplay kan man jo praktisk talt alt: Flyve, køre, svømme, jamen you name it. Det er også muligt at opgradere og tilpasse sin karakter på talrige måder, hvor man vitterligt kan skabe sig et sandt beast og gå amok på alt i spillet. Helt fænomenalt! Men så gik kæden af for Volition, og det førte til vaskeægte puha: først SR3 og nu SR4. Imens jeg tørrer tårerne fra mine kinder, bliver jeg ved med at spørge mig selv, om hvor og hvordan det dog kunne gå så horribelt galt.

SR3 er én lang prutfest med dildoer, letklædte kvinder og mænd i lædertøj. Volition tog en kæmpe drejning med serien og besluttede sig for, at nu ville de gøre tingene helt anderledes. Og det gjorde de bestemt også! Skiftet føltes faktisk som om, at Volition var kede af at blive sammenlignet med et vist overlegent studie - du ved vist, hvem jeg snakker om. Da jeg købte og begyndte at spille SR3, var jeg naturligvis først opstemt og klar til at give det en chance. Anmeldelserne havde sagt, at det er umodent og dets vittigheder er tåbelige, men det er Saints Row - hvor slemt kunne det være? Til min store overraskelse og evige skuffelse viste det sig at være ret slemt!


Jeg oplever SR3 som et ufuldendt spil, der fokuserer i højere grad på pik og patter end på egentligt indhold. Dildoer? Seriøst? Hvor lavt tænker Volition om os? Eller er dette deres seriøse bud på et humoristisk og "grænseoverskridende" spil? Lad mig allerede her understrege på det mest tydelige, så alle er med på den: Der er intet - i.n.t.e.t - grænseoverskridende ved dildoer og infantil humor. Det er såmænd intet andet end lige præcis det: Infantilt. Barnligt.

Volition besluttede sig for at lave et spil med fokus på barnlig humor, og jeg kan snildt forestille mig en flok nørdede udviklere sidde og fnise i hjørnet over deres vittige påfund. Men kære Volition: Vi griner af jer - ikke med jer. Frem for at være barnlige drenge og fokusere på patter, burde de kære udviklere muligvis fokusere mere intenst på at lave et spil, som rent teknisk fungerer. Jeg kan overleve humoren til trods for, at den er på et uhyggeligt lavt niveau, men hvis spillet så tilmed viser sig ikke at fungere? Så er der tale om en fuldstændig hån af både spil og fanbase. Det er komplet absurd at forlange penge for et spil, som både har en pøllehumor men også kører på en defekt engine.

Spillet er mildt sagt en igangværende katastrofe, som blot venter på det endelige antændelsesøjeblik, hvor det hele kollapser. Upoleret gameplay, bugs og utallige glitches er blot få af de elementer, som spilleren skal døjes med, alt imens man kan fryde sig over at slå uskyldige og skyldige ned med dildoer. Suk. Spillet er samtidig ramt af Clone Wars, hvor samtlige betjente ikke blot ligner hinanden men er faktisk den samme, "smarte" fyr med solbriller. Volition har designet spillet til at kunne håndtere online co-op, men alligevel fryser enten min eller en vens konsol under missioner. Det er ikke en periodisk fejl, for det sker hver gang. Den er altid sikker. På et teknisk plan fungerer spillet ganske enkelt ikke. Men kan det tænkes, at de vil rette op på alle disse fejl, mangler og lave humor med SR4? Åbenbart ikke.


SR4 lader til at blive endnu en ekstrem pølsefest, hvor Volition synker endnu dybere end tidligere. En supersej præsident, som nærmest er en gud? Det minder mig både om InFamous og især Prototype. Men det betyder heldigvis intet for en så uinspireret udvikler som Volition. Vil jeg, til syvende og sidst, købe SR4? Nu har Volition og Deep Silver jo også været blanke nok til at ville udgive spillet omtrent samtidig med et fint lille spil, som jeg bestemt venter med spænding på: Grand Theft Auto V. Gæt hvilket spil jeg ender med at købe. Volition har måske en attitude og opfører sig muligvis som en rockstjerne, men det er bestemt ingen Rockstar. De forsøger så hårdt på at være noget, som de bare ikke er, at det nu er ved at være sørgeligt at være vidne til. Mit råd til dig er: Overvej om du orker at synke flere penge i en udvikler, som enten tænker ufatteligt lavt om dig eller faktisk mener, at dette er skideskægt. Det er muligvis sjovt for en kort stund, men er det 500 kr. værd for et spil, som formentligt ikke virker? Det tror jeg ikke. Vent til det falder i pris. Det agter jeg at gøre. Faktisk tvivler jeg på, om jeg overhovedet køber spillet efter SR3.

Nedenfor er traileren til den kommende pølsefest. Du kan tjekke den ud og se, om du er enig med mig eller ej. Jeg er, mildest talt, splittet omkring SR4, men det kan sagtens overraske alle og faktisk være rigtig fedt. Det vil tiden vise, men jeg er skeptisk og med god grund. Og ja, Volition bruger stadig de samme, statiske elementer i denne trailer, som DiCE bruger i sine. Er det stadig en joke fra Volitions side? Jeg bruger ordet "joke" meget løst her. Det vides ikke, men sagen er den, at DiCE faktisk er en vanvittig dygtig udvikler - det samme kan ikke siges om Volition. Måske burde Volition finde sin egen stil frem for at kopiere andres. Men igen: Når man er så håbløst uinspireret, så er det jo ingen overraskelse, at man ingen identitet eller stil har.

Tjek traileren til SR4 ud her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar