torsdag den 12. april 2012

Dragon Age III bliver en RPG

Mange af os føler, at Dragon Age: Origins er et godt rollespil, der tilbyder timevis af underholdende kampe, en god historie og ikke mindst mulighed for at tilpasse sin karakter efter bedste evne. Mulighederne er nærmest uendelige i Dragon Age, og skønt spillet har sine skønhedsfejl og irritationselementer, så kommer man næppe udenom, at det er et af tidens bedste rollespil. Nogen tid senere udgav BioWare sin udvidelse, Dragon Age: Origins: Awakening, som fik en blandet modtagelse. Personligt var jeg ret begejstret for at se en ny side af Ferelden samt en ny storyline, men jeg var dog lidt forvirret over at se min karakter genopstået fra de døde. Awakening foregår nemlig efter Origins, og hvis man (ligesom jeg) ofrer sig for holdet for at nedlægge dragen, så kan det være en kende funky at spille som den karakter igen. Det er et mindre brud på kontinuiteten, vil nogle nok mene.


Men så kom nyheden om Dragon Age II, og i starten var alle i den syvende himmel, og hvorfor skulle man ikke være det? Dragon Age II? Selvfølgelig bliver det godt! Det er jo, trods alt, BioWare! Men hvad man fik var desværre en slem skuffelse. Uinspirerende historie, kedelige karakterer (med undtagelse af Varric!) blandet med ekstremt genkendelige scener efterlod spillerne med en bitter smag i munden. Kampsystemet, synes jeg, fungerer tilgengæld bedre i DA2, men det er også det eneste positive ved det.

Nu florerer nyheden om Dragon Age III, og min første tanke er: "Wow, det var tidligt, men lad os nu se!" Meget lidt vides om DA3 andet end, at det muligvis bliver Open-World i stil med Elder Scrolls-serien, og at det skulle have et langt større fokus på strategiske kampe. PAX kører for tiden, og BioWares Creative Director for Dragon Age, Mike Laidlaw, fik mulighed for at tale lidt om nogle af de ting, som vi kan forvente i det kommende spil. Problemet med dette er, at disse ting ikke burde fremhæves som noget særligt.

Mike Laidlaw fremhæver især tre ting, som vi kan forvente i Dragon Age III: 1. Non-Recycled Level Design, 2. Equipment for followers, og 3. Decisions that matter. Hvad. Filan. Sker. Der? Dette er ikke tre elementer, som man bør fremhæve i en RPG. Dette er elementer, som SKAL være i en RPG. Disse tre elementer er en del af RPGs kerne som en genre, og de bør ikke præsenteres som noget ekstraordinært. BioWare fik tilmed ros i form af klapsalver for at gå tilbage til rødderne og inkludere genre-standarder, og hvorfor fik de det? Fordi disse netop er DA2's største kritikpunkter. Det er rart at vide, at de faktisk har lyttet til kritikken, men fidusen er, at det aldrig skulle have været et problem til at begynde med. Godt gået, BioWare. Godt gået. Se præsentationen nedenfor:



Som en stor fan af BioWare glæder det mig at se, at de faktisk lytter til deres fans, og jeg beder til, at Dragon Age III bliver en uforglemmelig oplevelse men denne gang for de helt rette årsager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar