tirsdag den 17. april 2012

Ubisoft søger modenhed og deling

Ubisoft, udvikler og udvikler af blandt andet Splinter Cell og Assassin's Creed, mener, at der er plads til mere modenhed i computerspil. Jade Raymond (Managing Director, Ubisoft Toronto) siger i et interview med CVG, at vi er nået til et punkt, hvor udviklere ikke behøver at lave hjernedøde actionspil for at sælge millioner af kopier. "We don't need to make the equivalent to a Michael Bay flick in order to sell five million copies." "I think things can be exciting, have meaning and hit important topics, and I'm not the only one that thinks that."


Spil har potentialet til at kunne levere bedre og mere modne spiloplevelser, og udviklere burde stræbe efter dette, men hun erkender faren: "It's not easy to do that, because it requires breaking our recipe and trying to find new recipes, but I think it's an important thing for us to strive for."

Hun tilføjer senere, at sociale elementer ligeledes kan videreudvikles. Dark Souls' brug og implementering af andre spillere uden at gøre det til en multiplayer er blandt inspirationerne, og hun føler, at man bør tilpasse mediet specifikt til brugerne og deres forskelligheder. I Dark Souls er det muligt for spillerne at sende beskeder til hinanden, advare andre om farer eller djævelsk lokke andre i fælden. Man deler således sit spil og sine oplevelser med andre spillere, og på sin vis bliver det til en social platform helt for sig selv. Deling er vigtig for nogle spillere, og som udvikler bør man altså overveje muligheder for at implementere sociale elementer i sine spil.


Personligt er jeg ikke voldsomt interesseret i at dele alle mine spiloplevelser med andre, og jeg kan ikke forstå folks umiddelbare behov for at skulle dele, jamen stort set, alt med alle. Hvis jeg oplever noget ekstraordinært i et spil, så vil jeg fortælle folk om det ved lejlighed og ikke straks give mig i kast med at skulle ringe op til gud og hvermand. I nogle tilfælde vil jeg skrive om det på Twitter, hvor jeg ligeledes vil markere det med et hashtag, der forklarer sammenhængen. I Dark Souls foregår det imidlertid på en ganske hjælpsom (eller drilsk!) måde, og jeg har ofte benyttet mig af andres gode råd og andet. Denne type deling vil jeg kunne støtte, men hele delingstrenden er ved at nå til et punkt, hvor det bliver ynkeligt. I en video for Googles nye Project Glass (som i sig selv er tankevækkende) ses eksempelvis en fyr, som lystigt siger "Cool", da han bruger check-in-funktionen ved en pølsevogn.

Cool...

Hvorfor i alverden er det cool og hvorfor dele det med alle? I don't get it. Han må leve et meget uinteressant liv, hvis det ligefrem er cool og breaking news, at han er ved en pølsevogn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar