onsdag den 11. april 2012

Motion Gaming er død

På GameTrailers kan man i dag læse et rørende indlæg af Shane Satterfield, som er sidens Chefredaktør, hvor han taler om Motion Gaming og dets uundgåelige fald. Motion Gaming var en populær trend, lyder budskabet, og ligesom så mange andre populære diller og luner vil Motion Gaming gå i glemmebogen. Han går endda så vidt og indrømmer, at GameTrailers tog fejl, da man valgte at tro på Motion Gaming som en vedvarende del af gaming og tilmed oprettede GT Motion. Så hvad i alverden gik galt? Hvorfor slog det aldrig helt igennem?


Motion Gaming lyder rigtig lækkert på papiret. Det må være enhver pige og drengs drøm at svinge et lyssværd rundt i et spil og omsider føle sig som en vaskeægte Jedi eller Sith, men den tid synes at ligge et sted langt, langt borte. Teknologien er ganske enkel ikke kompleks nok til at kunne understøtte denne form for gaming, og som resultat af dette får spillerne middelmådige minisamlinger af spil (typisk sportsspil), som desværre mister sin appel efter et par slag med battet. Bevares, de var skam underholdende i begyndelsen, da Nintendo først udgav sin mest succesfulde konsol til dato, Wii, men efter 6 år er det gået op for spillerne, at Motion Gaming altså ikke lige er sagen. Nintendos nye Wii-U kan ses som et udtryk for, at Motion Gaming langsomt men sikkert triller mod vejs ende, og det er ligeledes en indrømmelse om, at udviklerne skal have noget mere traditionelt at arbejde med, når teknologien ikke er bedre.


Microsoft og Sony grinte hånligt, da Nintendo oprindeligt præsenterede sin nye konsol, men da pengene begyndte at vælte ind på kontoen som en syndflod, stivnedes smilet og blev erstattet med tårer. Motion Gaming virkede til at blive næste skridt på evolutions-stigen, og straks gik de i gang med egne udgaver. Kinect og Move blev begge lanceret ca. samtidig, og nu lod det altså til, at Motion Gaming skulle tages seriøst med imponerende grafik og ildkraft, men atter fik vi minisamlinger af sportsspil og uinspirerede spiltitler, hvor Motion-delen virkede som en simpel eftertanke. Star Wars Kinect havde potentialet til at kunne ændre på dette, men spillets undervældende eksekvering har, praktisk talt, slået sidste søm i Motion Gamings kiste. Better with Kinect, som Microsoft stolt skriver på nogle spilcovers, vækker seriøse spørgsmål: Hvorfor er det bedre? Hvordan er det bedre end den traditionelle måde? Vi har jo kunnet se indtil videre, at Kinect (og Move) ikke fungerer optimalt, så hvordan bliver Mass Effect 3 bedre?

Wii er en sjov spillemaskine, der tillader en endeløs strøm af latter, når man eksempelvis spiller New Super Mario Bros. Wii med tre andre på sofaen. Den tilbyder gys, når man sidder en alene aften og spiller Resident Evil-serien. Den byder også på eventyr i form af Zelda. Wii er altså mere end bare Motion Gaming, og den har klaret sig godt i disse 6 år, men nu er det på tide at vende tilbage til status quo: Knapper og sticks har klaret sig fornemt igennem tiderne, men selv kontrollen af disse kan udviklere have vanskeligheder ved at programmere, så det kommer som ingen overraskelse, at Motion Gaming ikke ville være anderledes. Wii bragte hele nye segmenter til vores lille verden af gaming, så den fortjener skam hæder, når den senere i år lader Wii-U gå på scenen.


Motion Gaming har også et andet problem: Mange spillere er ikke umiddelbart interesseret i at skulle hoppe og bevæge sig, når de gamer. En del af charmen ved at spille computer er jo, at man kan sætte sig på sofaen med en controller i hånden og svømme ind i spillets verden. Man kan slappe af. Med Motion Gaming bliver man en del af denne verden på en anden, og muligvis mere direkte måde, men udførelsen leverer bare ikke varen. Man slapper ganske enkelt ikke af med Motion Gaming. Ofte er det et direkte frustrationselement, når ikke kontrollen virker tilfredsstillende.

Måske en dag vil Motion Gaming vende tilbage og indtage en mere Virtual Reality-rolle, men teknologien og ambitionsniveauet er ganske enkelt ikke høj eller finpudset nok til at kunne holde liv i det. Hvad der begyndte som et vidunder ligger i dag i respirator.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar